Eläköitymisen paremmasta haltuunotosta ja hallinnasta viimeisten työvuosien aikana puhutaan paljon. Sekä eläkkeelle siirtyvän henkilön että työnantajan näkökulmat tulee huomioida parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Mutta onko omissa työtehtävissä jatkaminen ihan siihen viimeiseen päivään saakka asialle eduksi?
Luonnollisesti riippuu paljon tehtävien sisällöstä, voiko niissä jatkaa viimeiseen työpäivään saakka ihan normityylillä. Mutta väittäisin myös, että voisi olla hyvä pyrkiä tehtävien muokkaamiseen esim. viimeisen vuoden ajaksi. Usein esim. eläköityvä henkilö siirtyy mentorin tai nuoremman polven valmentajan rooliin, mikä luonnollisesti vaatii myös henkilöltä itseltään motivaatiota ns. hiljaisen tiedon määrätietoiseen siirtämiseen. Työnantajan näkökulmasta tuo hiljainen tieto tulisi myös nähdä arvokkaana tulevaisuuden kannalta.
Miltä se tuntuu, kun omaan tehtävään palkataan jo uusi nuorempi henkilö,
ennen kuin eläkkeelle lähtö on ajankohtaista?
Koska muutenkin työsuhteiden luonteet muuttuvat, työurat pirstoutuvat ja tehtävät jakautuvat uusilla tavoilla, miksei myös viimeisen työuran vaiheen osalta voisi hyödyntää uudenlaista ajattelua: eläköityvän henkilön rooliin kuuluu omista tehtävistä luopuminen ja seuraajan kouluttaminen ja tuki? Toinen näkökulma voisi olla tuoda eläköityvän henkilön viimeisen / viimeisten työvuosien tehtäviin myös koko yrityksen toiminnan kehittämisen piirteitä: useinhan yritys toivoo eläköityneen henkilön luonnollisesti jatkavan yrityksen tyytyväisenä asiakkaana tai jopa sen suosittelijana, ehkäpä ambassadorinakin.
Jotta ylpeys omasta työnantajasta jatkuisi luontevana, voisi viimeisen / viimeisten vuosien ajaksi keventää perinteistä työrupeamaa ja tuoda sen rinnalle myös uudenlaisen roolin:
Entäpä jos eläköityvä henkilö toimisi viimeisen vuoden myös mystery shoppaajana?
Mystery shopping on tuttu ja hyväksi tyypillisesti havaittu konsepti, mutta yleensä shoppaajat hankitaan ko. palveluita tarjoavasta yrityksestä. Entäpä jos omaa henkilöstöä käytettäisiin siihen?
Eläköityvällä henkilöllä tyypillisesti on pitkä ura takanaan ja tietoa yrityksen toiminnasta ja tavoitteista, joihin pyritään. Sisältäpäin katsoen voi yrityksessä olla haastavaa nähdä miten toiminnassa on onnistuttu, ja usein asiakaskyselytkään eivät tuota tarvittavaa näkemystä kehittämisen kohteista. Mutta jos oma, pian eläköityvä, henkilö toimisi mysteryasiakkaana ja raportoisi näkemästään johdolle, voisi se tuoda uudenlaista näkökulmaa ja sisältöä kehittämiseen.
Ja samaa mystery shoppaajaa kannattaisi toki käyttää myös kilpailijaseurannassa, vai mitä? Kummassakaan tapauksessa ei toiminnan arviointi jäisi ulkopuolisen kokemuksen varaan, vaan arvioinnin tekisi henkilö, jolla on syvällistä osaamista ja myös tunneside yritykseen.
Liity mukaan Nextmile -yhteisöön. Seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram niin saat tiedon tuoreeltaan uutisista ja mm.Tarjan uusimmista kirjoituksista.
Mistä aiheista haluaisit lukea seuraavaksi?
Tarja Ilvonen on asiakaskokemusammattilainen, jonka osaamisen keskiössä on asiakas- ja työntekijätyytyväisyyden johtamisen kehittäminen. Tarja on Nextmilen Advisor Boardin jäsen.
tarja.ilvonen@icloud.com