Osaatko sanoittaa työntekijöittesi osaamisen? Tiedätkö, millaisia tietoja ja erityisesti taitoja yrityksestäsi lähtee eri työntekijöiden mukana? Löytyykö teiltä menettelytavat sen varmistamiseksi, että elintärkeät taidot jäävät tavalla tai toisella taloon osaajan lähdettyä vaikkapa eläkkeelle?

Tiedollisen osaamisen osuus kokemustiedon siirtotarpeista vähenee koko ajan. Vaikka tietopääomaa lähteekin, tieto löytyy aina jostakin ja se myös vanhenee suhteellisen nopeasti. Siitä huolimatta on tärkeää, että tunnet oman väkesi osaamisen ja olet siitä ja sen kehittämisestä jatkuvasti kiinnostunut. Työntekijän näkökulmastahan se tarkoittaa, että arvostat häntä, haluat hänen menestystään ja olet mukana sen edistämisessä.

Taitojen sanoittaminen onkin sitten toinen juttu. Työntekijä itsekään ei välttämättä osaa kuvata sitä, millaisia taitoja hän on työssään oppinut ja kehittänyt. Hyvä esimerkki on asiakassuhteiden hoitaminen. Mitä isommista projekteista ja kokonaisuuksista on kyse, sen tärkeämpää on huomioida asiakkaan erityistarpeet ja odotukset. Kun on hoitanut asiakassuhdetta vaikkapa kymmenen vuotta, on vaikea itse nähdä, mitä kaikkea se pitää sisällään ja mikä kunkin asiakkaan kohdalla on oleellista.

LUONTEVAT KOHTAAMISET KAIKEN A JA O

Luontevasti sekä tiedollinen, että taidollinen osaaminen ja niihin liittyvät kehitystarpeet tulevat esille kehitys- ja tavoitekeskusteluissa. Yrityksestä eläkkeelle lähtijät tiedetään, joten heidän osaltaan keskusteluun on luontevaa lisätä myös arviointi siitä, mitkä tiedot ja taidot ovat ehdottoman tarpeen myös tulevilla tekijöillä. Tämän ei tosin pitäisi rajoittua vain niihin henkilöihin, joiden tiedetään olevan lähdössä, vaan kaikkien osalta tulisi käydä pohdintaa tehtävään liittyvistä elintärkeistä tiedoista ja taidoista, jotta ne yllättävissäkin tilanteissa on ainakin sanoitettu.

Kun elintärkeä tieto ja taito on tavalla tai toisella saatu selville, seuraavia pohdittavia asioita ovat, miten tuo osaaminen sitten saadaan siirrettyä ja kenelle sekä milloin se olisi tarpeen siirtää? Tarvittavien taitojen siirtäminen saattaa edellyttää jopa rinnalla kulkemista ja ammattilaisen ja oppijan yhdessä tekemistä, jolloin siirto ei tapahdu hetkessä.

JOKAINEN TYÖNTEKIJÄ ON BRÄNDILÄHETTILÄS

Entäpä oletko keskustellut työntekijäsi kanssa siitä, mikä saa hänet innostumaan? Meitä kaikkia motivoi vielä enemmän, jos esimies on kiinnostunut osaamisemme lisäksi myös motivaatiorakenteestamme. Sehän on lopulta tekijä, joka saa meidät ylittämään itsemme ja tuottamaan yrityksellemme lisäarvoa. Uskon, että lähes jokaisesta työstä sellaisenaan tai hiukan tuunaamalla löytyy jotakin itseä innostavaa, kun asiasta aidosti yhdessä keskustellaan.

Sekä osaamisesta että motivaatiorakenteesta kiinnostus vaikuttavat suoraan siihen, miten henkilö puhuu työnantajastaan omissa viiteryhmissään. Esimerkiksi eläkkeelle lähteneet ovat iso joukko joko yrityksen brändin kirkastajia tai sitten ihan jotakin muuta. Tästäkin syystä näihin asioihin on syytä panostaa. Asiantuntija-apuakin löytyy näiden panostusten kehittämiseen, mikäli ne eivät jo ole juurtuneet yrityksesi käytännöiksi.

 

Samoista aihealueista löydät pohdintaa työntekijän näkökulmasta edellisistä blogeistani: Täyttä vauhtia eläkkeelle saakka – ja sen jälkeenkin! sekä Kiinnostaako työn tekeminen vielä eläkeaikanakin?

 

Liity mukaan Nextmile -yhteisöön. Seuraa meitä myös sosiaalisessa mediassa Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram niin saat tiedon tuoreeltaan uutisista ja mm. Sirkun uusimmista kirjoituksista. 

 

Mistä aiheista haluaisit lukea seuraavaksi?